Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Co powinienem wiedzieć?

Organ gminy wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego albo opuściła miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.

W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego przeprowadzone mogą zostać następujące czynności:

  • oględziny lokalu,
  • przesłuchania stron i świadków,
  • rozprawa administracyjna z udziałem stron i świadków.

Uwaga!
W przypadku osoby nieobecnej (nie zostało ustalone miejsce jej przebywania) oraz osoby niezdolnej do czynności prawnych, zostanie skierowany do sądu wniosek o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej lub niezdolnej do czynności prawnej.

Kto może załatwić sprawę?

Wniosek o wymeldowanie z pobytu stałego/czasowego decyzją administracyjną może złożyć:

  • właściciel lub osoba dysponująca tytułem prawnym do lokalu,
  • pełnomocnik – legitymujący się pełnomocnictwem w formie pisemnej, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
     

Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?

Załatwienie sprawy, poprzez wydanie decyzji powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Uwaga!
Do wskazanych powyżej terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Sprawdź czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?

  1. Pisemny wniosek o wymeldowanie z pobytu stałego/czasowego osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.
  2. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu wnioskodawcy – kserokopia, oryginał do wglądu.

Uwaga!
Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności:

  • umowa cywilno-prawna,
  • wypis z księgi wieczystej,
  • decyzja administracyjna,
  • orzeczenie sądu,
  • akt notarialny.
  1. Inne dokumenty potwierdzające fakty opisane we wniosku i mogące mieć wpływ na wyjaśnienie sprawy, na przykład:
  • wyrok orzekający eksmisję,
  • wyrok o sposobie korzystania z lokalu.
  1. Dowód wniesienia opłaty skarbowej.
  2. Pełnomocnictwo 
    – jeżeli wniosek składany jest w czyimś imieniu – dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa – oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
  3. Dowód wniesienia opłaty skarbowej - w przypadku działania przez pełnomocnika.
  4. Dowód osobisty pełnomocnika – do wglądu – w przypadku jego ustanowienia, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości pełnomocnika.
     

Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?

Wydanie decyzji podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 zł.

Uwaga!
Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie decyzji.

W przypadku działania przez pełnomocnika: 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa) - 
Zwolnione z opłaty skarbowej są między innymi dokumenty stwierdzające udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpis, wypis lub kopia, poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniające do odbioru dokumentów oraz pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwu - wykaz stawek oraz zwolnień z opłaty skarbowej.

Opłaty należy dokonać przed dołączeniem pełnomocnictwa do akt sprawy w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy:

Urząd Gminy Oporów

Bank Spółdzielczy "Wspólna Praca" w Kutnie o/Oporów

Nr 53 9021 1021 0200 5890 2002 0001


Jak krok po kroku załatwić sprawę?

Krok 1
Przygotować pisemny wniosek o wymeldowanie osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego/czasowego i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się, wraz z uzasadnieniem.

Krok 2
Skompletować wymagane załączniki do wniosku o wymeldowanie. Opis załączników w punkcie "Sprawdź czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?".

Krok 3
Dokonać opłaty skarbowej w kasie Urzędu lub wykonać opłatę przez bankowość internetową, a następnie zrobić wydruk z dokonanej transakcji.

Krok 4
Złożyć dokumenty w Sekretariacie Urzędu Gminy Oporów 

Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?

Urząd Gminy Oporów
pokój nr 6
Telefony: 24 383 15 52
E-mail: usc@oporow.pl

Opublikował: Radosław Janik
Publikacja dnia: 23.05.2024, 09:44
Dokument oglądany razy: 300
Podpisał: Radosław Janik
Dokument z dnia: 23.05.2024